کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۳, دوشنبه

همایون شجریان کنسرت برگزار می‌کند

کنسرت «آب، نان، آواز» با صدای همایون شجریان و آهنگسازی علی قمصری 16اسفندماه به مدت سه‌شب در سالن همایش های برج میلاد برگزار می‌شود.
علی قمصری نوازنده تار با اعلام این خبر درخصوص کم و کیف برگزاری این کنسرت گفت : این کنسرت در دو بخش برگزار می‌شود در بخش نخست اجرای بداهه‌نوازی تار و کمانچه و آواز است و در ادامه همین قسمت ارکستر به گروه می‌پیوندد و قطعاتی از آلبوم «نقش خیال» را اجرا می‌کنیم.
وی در ادامه افزود: بخش دوم این کنسرت به اجرای قطعاتی در چهارگاه اختصاص دارد و در ادامه قطعاتی از آلبوم «آب، نان، آواز» به روی اجرا شده و در بیات اصفهان به پایان می‌رسد.
این آهنگساز در پاسخ به این سئوال که با توجه به هم‌زمانی ایام برگزاری جشنواره موسیقی فجر آیا اجرایی در این جشنواره دارند، گفت : به هیچ عنوان در جشنواره موسیقی فجر اجرا نخواهیم داشت و اصلا به حضور در این جشنواره فکر نمی‌کنیم برهمین اساس تمام برنامه‌ریزی‌ها برای بعد از این رویداد انجام شده است.
قمصری در ادامه به تجربه همکاری خود با ارکستر مجلسی ایرانیان اشاره کرد و گفت: در برنامه‌ریزی اولیه اجرای این کنسرت من همراه با گروه نبودم و علی‌اصغر عربشاهی را برای همراهی تار با ارکستر معرفی کرده بودم، اما یک‌ماه مانده به اجرا دوست خوبم فردین خلعتبری گفت که یک قطعه برای تار و ارکستر نوشته و از من خواست که این قطعه را با گروه باشم و من هم با کمال میل پذیرفتم و به این ترتیب بود که با گروه همراه شدم و بعد از تمرین‌های مداوم و نظم خاصی که با ارکستر همراه بود در مدت اندک خودم را به گروه رساندم.
این نوازنده تار در ادامه افزود: من آثار فردین خلعتبری را بسیار دوست دارم چون معتقدم که نگاه متفاوتی به آثار ارکسترال دارد و آن قطعه خاص را برای تار نوشته بود که دست مرا برای مانور باز گذاشته بود.
قمصری در پاسخ به این سئوال که چرا تجربه همراهی کوارتت زهی سازهای ایرانی که سال گدشته در کنسرت گروه « اشتیاق» با آواز قربانی اتفاق افتاد در دیگر اجراها تکرار نشد، گفت : آلبوم «سرو روان» را با کوارتت زهی اجرا کردیم و پس از آن هم قرار شداجراهای دیگری همراه با کوارتت سازهای ایرانی داشته باشیم که بنا به دلایلی نشد؛ اما تجربه کوارتت زهی را در کشورهای غربی داشتیم و نکته جالب این‌که اجرای کوارتت برای آن‌ها جذاب‌تر بود چراکه موسیقی ایرانی را یک موسیقی تک‌صدایی می‌شناسند اما دراجراهای متعددی که داشتیم از موسیقی چند صدایی استقبال کردند و این اتفاق را هم‌خوانی این نوع موسیقی با موسیقی خودشان می‌دانستند.
این آهنگساز در پایان به آلبوم‌های در دست انتشار اشاره کرد و گفت : آلبوم «آب، نان، آواز» با آواز همایون و آهنگسازی خودم در دست انتشار است که تا یک ماه آینده توسط موسسه فرهنگی «دل‌آواز» روانه بازار می‌شود؛ هم‌چنین یک آلبوم بی‌کلام که دو نوازی کمانچه باس و تار است به زودی منتشر می‌شود البته ناگفته نماند که بخش دوم این آلبوم به اجرای کوارتت زهی کمانچه با تار اختصاص دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر