کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۱۹, پنجشنبه

توقیف مطبوعات را تا کی ادامه می‌دهید؟

شماری از نمایندگان مجلس از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درمورد توقیف مطبوعات پرسیده‌اند «تا چه زمانی هیات نظارت بر مطبوعات به رویه ناصواب توقیف مطبوعات ادامه می‌دهد و اظهارات رییس‌جمهور که می‌گویند در دولت ما یک روزنامه هم بسته نشده است، کجا رفت.»
مصطفی کواکبیان نماینده سمنان و مدیر مسوول روزنامه «مردم‌سالاری» از سوال 20 نماینده از وزیر ارشاد در خصوص علت توقیف مطبوعات پیش از ارسال پرونده‌ها به دادگاه خبر داد.
این 20 نماینده مجلس خطاب به وزیر ارشاد نوشته‌اند: متاسفانه با وجود تذکرات مکرر مبنی بر این‌که باید فرصت دفاع به مدیران مسوول مطبوعات به ویژه روزنامه‌ها جهت توضیح تخلف داده شود هیات نظارت بر مطبوعات پیش از ارسال پرونده‌ها به دادگاه رویه ناصوابی را انتخاب کرده است.
نمایندگان مجلس به وزیر ارشاد یادآور شده‌اند: با توقیف مطبوعات علاوه بر ایجاد ناامنی شغلی برای روزنامه‌نگاران، موجبات دغدغه خاطر و اضطراب دائمی به عرصه رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های مستقل و منتقد دولت را فراهم کرده است.
این نمایندگان مجلس از روزنامه توقیف شده «حیات نو» به عنوان نمونه‌ای از رویه ناصواب توقیف مطبوعات نام برده‌اند.
روزنامه حیات نو که از مطبوعات منتقد دولت به شمار می‌رود، روز دوشنبه 16 آذر در سالروز بزرگداشت روز دانشجو، توقیف شد.
هیات نظارت بر مطبوعات روز دوشنبه با اعلام این حکم ادعا کرد: روزنامه حیات نو خارج از زمینه مصوب کار کرده و بیشتر مطالبی که خارج از زمینه مصوب کار کرده، تخلف بوده است.
روزنامه حیات نو مجوز انتشار مطالب اقتصادی را دارد اما در روزهای گذشته مطالب مربوط به مسایل سیاسی را منتشر کرده است و صاحب امتیاز آن هادی خامنه‌ای برادر آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است.
کواکبیان اعلام کرد که نمایندگان از وزیر ارشاد پرسیده‌اند چرا سیاسی شدن حیات نو در دو سه ماه گذشته مشاهده شده و در این پنج، شش سال که این روزانه تیتر و مطالب سیاسی منتشر می‌کرد چنین تصمیمی گرفته نشده است.
شتاب در توقیف مطبوعات
ادامه توقیف مطبوعات که برخی نمایندگان مجلس آن را رویه‌ای ناصواب دانسته‌اند، از زمان روی کارآمدن دولت دهم شتاب گرفته است.
روزنامه «همشهری» ابتدای آذرماه به مدت یک روز توقیف شد و پیش از آن روزنامه «اعتماد ملی» توقیف شده است. روزنامه‌های «خبر» و «کلمه سبز» نیز در واکنش به تنگناها و از بیم لغو امتیاز، خود تصمیم به توقف انتشار گرفتند.
دولت جدید محمود احمدی‌نژاد در نخستین اقدام توقیف مطبوعات سه روزنامه «فرهنگ آشتی»، «آرمان روابط عمومی» و «تحلیل روز» را توقیف کرد که تنها فرهنگ آشتی پس از دوهفته رفع توقیف شد.
طبق قانون، دادگاه مطبوعات فقط به پرونده‌های مطبوعاتی که توسط هیات نظارت «توقیف موقت» شده‌اند رسیدگی می‌کنند.
بنابراین آن دسته از مطبوعات مانند روزنامه «سرمایه» که هیات نظارت امتیاز آنها را «لغو» کرده است، تنها در دیوان عدالت اداری می‌توانند طرح دعوا کنند.
گفتنی است در هیات نظارت بر مطبوعات نمایندگانی از وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و علوم، مجلس، حوزه علمیه، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیران مسوول مطبوعات عضویت دارند.
ایران در گزارش‌های سالانه موسسه‌های بین‌المللی مانند گزارشگران بدون مرز در پایین‌ترین رتبه‌های آزادی مطبوعات در مقایسه با کشورهای دیگر قرار دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر