کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۱۹, پنجشنبه

خوردن پسته خطر سرطان ریه را کاهش می‌دهد

دستاورد جدید پزشکی گزارش شده در انجمن پیشگامان تحقیقات سرطان آمریکا نشان می‌دهد که رژیم غذایی دربردارنده  مصرف روزانه پسته می‌تواند خطر سرطان ریه و سایر سرطان‌ها را کاهش دهد.
لاریا .ام. هرناندز متخصص تغذیه در دانشکده همه‌گیرشناسی دانشگاه تکزاس در این زمینه می‌گوید: همه می‌دانیم که ویتامین ای به درجاتی ایمنی بیشتری علیه برخی از انواع سرطان فراهم می‌کند. به همین دلیل داشتن میزان بیشتر گاما تاکافرال در خون که نوعی از ویتامین ای (ویتامین ای 308) است می‌تواند خطر سرطان ریه را کاهش دهد. پسته، منبع خوب گاما تاکافرال محسوب می‌شود و خوردن آن می‌تواند به کاهش خطر سرطان ریه کمک کند.
در این زمینه هرناندز و همکارانش یک آزمایش بالینی کنترل‌شده 6 هفته‌ای انجام دادند که نتایج آن در کنفرانس تحقیقاتی پیشگیری از سرطان گزارش شد. این کنفرانس درفاصله زمانی 6 تا 9 دسامبر 2009 برگزار شده‌است.
پیشتر مطرح شده‌بود که پسته برای سلامت قلب مفید است چرا که اثر کلسترول را در بدن کاهش می‌دهد و دارای آنتی‌آکسیدانتی است که نوعاً در محصولات غذایی گیاهی وجود دارد.
هرناندز می‌افزاید که گاما تاکافرال ارزش حمایتی در برابر سرطان پروستات هم دارد پس پسته در این مورد نیز می‌تواند موثر باشد.
هدف هرناندز و همکارانش در این پژوهش بررسی قدرت پسته در افزایش میزان گاما تاکافرال خون بود.
این مطالعه که در دانشگاه زنان تکزاس– مرکز هاستون انجام شد 36 شرکت کننده سالم داشت که به طورتصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. 18 نفر در گروه آزمایش بودند که پسته را وارد رژیم غذایی خود کردند و 18 نفر دیگر در گروه کنترل بودند که به رژیم غذایی عادی خود ادامه دادند.
در مرحله اول آزمایش که خط پایه نامیده می‌شود هیچ‌ تغییری در رژیم غذایی دو گروه آزمودنی‌ها ایجاد نشد و تنها وضعیت آن‌ها زیر نظر قرارگرفت. در 4 هفته متعاقب آن، به گروه آزمایش 68 گرم پسته (معادل 117 مغز پسته) داده شد که بخورند ولی افراد گروه کنترل به رژیم غذایی عادی خود ادامه دادند.
میزان دریافت پسته در بدن آزمودنی‌ها با استفاده از برنامه اطلاعات تغذیه‌ای تحقیقاتی 1 اندازه‌گیری شد. میزان خوردن پسته نیز با استفاده از گزارش تغدیه‌ای خود فرد و اندازه‌گیری وزن پسته برگردانده‌شده مشخص شد.
هم‌چنین میزان گاماتاکافرال کلسترول – تعدیل شده خون اندازه‌گیری شد که یک شاخص دقیق وضعیت ویتامین ای در افراد است.
پژوهشگران افزایش قابل ملاحظه‌ای در میزان دریافت تغذیه‌ای (با احتساب انرژی) گاما تاکافرال در هفته سوم و چهارم مصرف پسته در آزمودنی‌های گروه آزمایش یافتند که در هفته‌های پنجم و ششم نیز ادامه یافت.
هم‌چنین سطح گاما تاکافرال خون در گروه آزمایش که پسته خورده بودند بسیار بالاتر از دوره خط پایه (پیش از آزمایش) آن‌ها بود.
بر این اساس هرناندز پیشنهاد می‌کند که پسته یکی از دانه‌های روغنی «خوب» است که می‌تواند در برنامه غذایی افراد به منظور کاهش خطر سرطان ریه وارد شود، بدون این‌که در شاخص توده‌ بدنی تغییر خاصی ایجاد کند.
لازم به ذکر است که به جز پسته، منابع غذایی دیگر نیز منبع غنی گاما تاکافرال محسوب می‌شوند از جمله: دانه‌های روغنی مانند بادام زمینی، گردو، دانه سویا، و روغن ذرت.
از آن‌جا که میزان مصرف مواد غذایی با توجه به نیازها و محدودیت‌های بدنی افراد می‌تواند متفاوت باشد و اثرات مختلف بر جای گذارد، لازم است اضافه‌کردن ماده غذایی خاص به میزان قابل توجه در رژیم غذایی حتماً با مشورت پزشک یا متخصص تغذیه صورت گیرد.
1 برنامه اطلاعات تغدیه‌ای تحقیقاتی یک برنامه تحلیل تغذیه‌ای کامپیوتری است که برای جمع‌آوری و تحلیل رژیم غذایی افراد از روی گزارش غذاها، مواد سازنده آن‌ها و میزان مصرف آن‌ها طراحی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر