کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۲, یکشنبه

پاسخ متکی به مقامات آمریکا و انگلیس

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به اظهارات اخیر مقام‌های آمریکایی، رفتار آن‌ها را خلاف کنوانسیون دیپلماتیک 1961 و نیز معاهده الجزایر دانست و تاکید کرد: دوران تهدید و تحریم سپری شده و این حربه زنگ‌زده کارایی خود را در برابر ایران از دست داده است.
متکی در پاسخ به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا که تعمیق روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آمریکای لاتین را اندیشه‌ای بسیار بد و نگران‌کننده برای دیگران خوانده بود، گفت: این‌که خانم کلینتون مناسبات متقابل کشورهای مختلف جهان را با بدگمانی و خط و نشان کشیدن تحلیل کنند، با اصول و ارزش‌های دیپلماتیک و حرفه‌ای بویژه کنوانسیون دیپلماتیک 1961 مغایرت کامل دارد. ما این‌گونه رفتارها را خارج از ارزش‌های پذیرفته‌شده هزاره سوم می‌دانیم و تقبیح می‌کنیم.
وی افزود: برقراری مناسبات دوستانه بین کشورها یک اصل مسلم در منشور ملل متحد بوده و هیچ عضوی نمی‌تواند و حق ندارد با رفتارهای کلانترمآبانه دیگران را از روابط سازنده مبتنی بر احترام و منافع متقابل بازدارد و کشورهایی را که با تعامل های غیر استعماری فی‌مابین، زمینه رفاه و پیشرفت ملت‌های خویش را در چارچوب مناسبات عادلانه و غیر تبعیض‌آمیز به ارمغان می‌آورند، سرزنش کند.
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر دلایل ادعای اخیر رییس‌جمهور آمریکا در زمینه به بازی گرفتن نظام بین‌الملل توسط ایران و دخالت‌های آشکار وی در مسائل داخلی کشورمان ادامه داد: ما اکنون شاهد اقداماتی چون کشتار مردم بی‌گناه در افغانستان و عراق، استمرار فعالیت زندان‌های مخوف آمریکا در گوانتانامو و افغانستان و سایر زندان‌های این کشور در سراسر جهان، تاسیس هفت پایگاه نظامی در آمریکای لاتین و نادیده گرفتن نسل‌کشی سازمان یافته مردم مظلوم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی هستیم که همه این‌ها سند تناقض‌های آشکار و ابهام‌های فراوان در رویکردهای دولت ایالات متحده است.
متکی گفت: مردم ایران در پرتو روحیه و ارزش‌های اسلامی و ملی خود و تعاملات درون خانوادگی هرگز اجازه دخالت در امور داخلی خود را به بیگانگان نمی‌دهند. دخالت‌های غیرمنطقی مقام‌های خارجی با انگیزه‌های تفرقه‌افکنی و بی‌ثبات‌سازی صورت می‌گیرد و این رویکردها قبل از هر چیز موجب بی‌اعتباری راهبردهای آن‌ها و نقض آشکار مفاد تعهدات آمریکا در چارچوب بیانیه الجزایر قلمداد می‌گردد.
وزیر امور خارجه هم‌چنین در خصوص اظهارات نخست وزیر انگلیس و وزیر دفاع آمریکا مبنی بر تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان افزود: الفاظ تهدید و تحریم به کار رفته در این سخنان همان الفاظ کلیشه‌ای دوره آقای بوش است و ظاهرا سیاستمداران غربی به تکرار چنین ادبیاتی عادت کرده‌اند.
وی افزود: این‌گونه رویکردها برای ملتی که در صدد حفاظت از دستاوردهای تکنولوژیک و بومی فرزندان خود بوده و بر اساس مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عمل نموده، کارایی نداشته و ندارد و نهایتا موجب تحکیم عزم و اراده ملی ایرانیان در تحقق خواست‌های مشروع خویش خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر