کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۱, شنبه

«آبان‌گان»، جستجوی هدیه تهرانی در آب‌ها

هدیه تهرانی، بازیگر مطرح سینمای ایران نخستین نمایشگاه عکس و ویدئو آرت خود را با عنوان «آبان‌گان» و با موضوع آب در خانه هنرمندان تهران برگزار کرد.
هدیه تهرانی در این مجموعه، موضوع آب را دستمایه قرار داده و با انتخاب عناصری چون ماهی‌ها، جلبک‌ها و برگ‌هایی که در آب افتاده‌اند یک مجموعه‌ انتزاعی و دسته‌بندی شده ارائه کرده است.
این بازیگر سینما در بروشور نمایشگاه خود یادآور شده است که آبان‌گان تلاشی در تفسیر رمز بی‌رمز آب نیست.
تهرانی افزوده است: بستن این آب روان در هر قابی سودی است در بحر خویشتن که آن نیز نهری است کوچک، برای پاک کردن خون‌های ریخته بر این خاک و آبی کردن آتش دل مادران این سرزمین.
آبان‌گان از جشن‌های باستانی ایرانیان برای ستایش آناهیتا ایزدبانوی آب‌ها روی زمین و نگهبان پاکی در جهان است.
عکس‌های مجموعه آبان‌گان حاصل چهار سال جستجو و کار این بازیگر سینما در تصاویر حاصل از جریان «آب» است.
تهرانی که به عنوان طراح صحنه نیز شناخته می‌شود در این نمایشگاه نگاه ویژه خود به فضاسازی را هم دنبال کرده است.
در حالی که موسیقی و چیدمان آثار به فضاسازی برای این نمایشگاه کمک کرده است، تعدادی از عکس‌های تهرانی در اتاق نیلوفر توسط بازیگرانی که لباسی سفید پوشیده‌اند به نمایش در می‌آیند.
پیش از این بنا بود 800 فریم عکس در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شود اما 196 عکس در گالری‌های ممیز، میرمیران، نامی، نیلوفر، انتظامی و بالکن طبقه سوم خانه هنرمندان به نمایش گذاشته شد.
به گفته محمدرضا فیروزه‌ای، مدیر نمایشگاه‌های خانه هنرمندان به دلیل آنکه گالری‌های جدید این مجموعه آماده نبودند 604 عکس مجموعه «آبان‌گان» امکان نمایش پیدا نکردند.
عکس‌های این مجموعه از 500 هزار تومان تا 8 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌ و تعدادی از آن‌ها پیش از گشایش نمایشگاه به فروش رفته‌اند.
همچنین تعدادی از عکس‌های تهرانی که در قطع‌های کوچک به نمایش گذاشته شده‌اند 25 هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.
هنرمندانی چون ابراهیم حقیقی، گرافیست، آيدین آغداشلو، نقاش، سیف‌الله صمدیان، عکاس، بردیا کیارس، آهنگساز و علی بوستان، طراح گرافیک در برگزاری این نمایشگاه، تهرانی را همراهی کرده‌اند.
هدیه تهرانی: این مجموعه ادعایی در عکاسی نیست
هدیه تهرانی در بروشور نمایشگاه «آبان‌گان» آورده است: این مجموعه ادعایی نیست در عکاسی، تنها قطره شوری است، هدیه از دل دریا، ریخته در چشمانی حیران و آویخته در قاب‌هایی است که تصویرگرش همان است که از نطفه تا ابد حضورش بنای رشد، جریانش تغییر مداوم و آثارش شاهکار هنر زمین است.
پیش از این هم سینماگران به هنر عکاسی توجه نشان داده و با نمایش آثار خود قدم به این عرصه گذاشته‌اند.
نمایش آثار سینماگران به خصوص بازیگران در اکسپوی عکسی که سال گذشته در مجموعه صبا برگزار شد انتقاد برخی از عکاسان باسابقه و صاحب نام را به دنبال داشت.
استفاده از نام بازیگران و جلب توجه مخاطبان هنر عکاسی به این هنر به واسطه حضور آثار بازیگران در نمایشگاه بزرگ عکاسی، هنرمندان باسابقه این هنر را به طرح انتقادهایی نسبت به عملکرد مسئولین برگزاری اکسپو برانگیخت.
به نظر می‌رسد روی آوردن به هنر عکاسی برای آن دسته از بازیگران که قدم در این عرصه گذاشته‌اند بی‌ارتباط با شناخت بیشتر آن‌ها از مقوله تصویر و دوربین در راستای حرفه‌شان نیست.
گفتنی است خانه هنرمندان برای اولین بار فضای نمایشگاهی خود را به صورت کامل به نمایش آثار یک هنرمند اختصاص داده است.
به گفته فیروزه‌ای، عکاسان صاحب نامی چون جمشید بایرامی و محمد فرنود در سلا گذشته قصد داشتند نمایشگاهی در گالری‌های این مجموعه هنری برگزار کنند.
مدیر نمایشگاه‌‌های خانه هنرمندان معتقد است به دلیل هزینه بالای چاپ و نمایش آثار، هنرمندانی چون تهرانی که امکان سرمایه‌گذاری برای خود دارند و می‌توانند سرمایه‌گذار پیدا کنند توانایی برگزاری چنین نمایشگاهی را دارند.
هدیه تهرانی متولد 1351 با بازی در فیلم سینمایی «سلطان» به کارگردانی مسعود کیمیایی به یکی از چهره‌های شناخته شده سینمای ایران تبدیل شد.
او در سال 77 برای بازی در فیلم «قرمز» و در سال 84 برای بازی در فیلم «چهارشنبه‌سوری» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را در جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.
هدیه تهرانی که مدتی از دنیای بازیگری دور بود در سال‌های اخیر بیشتر وقت خود را به طراحی داخلی و لباس گذرانده و چند نمایشگاه زیورآلات برگزار کرده است.
تهرانی این روزها مشغول بازی در فیلم «هفت دقیقه به پاییز» به کارگردانی علیرضا امینی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر