کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۳, دوشنبه

بررسی علل خونريزی از بينی


به طور تقريبي از هر 10 نفر دست‌كم‌ يك نفر (براي يك‌بار هم كه شده)‌ داراي سابقه خونريزي شديد از بيني است و درواقع مي‌توان گفت بعد از خونريزي‌‌هاي قاعدگي در زنان، خونريزي بيني شايع‌ترين خونريزي در انسان است كه به علت پارگي عروق مخاط بيني اتفاق مي‌افتد.

دكتر فرامرز معماري،‌ فوق تخصص گوش، حلق و بيني و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران در گفتگو با جام‌جم؛ خونريزي از مجاري بيني را خون‌دماغ اطلاق كرده و مي‌گويد: ممكن است در خون‌دماغ يك مجرا و يا دو مجرا از بيني دچار خونريزي شود كه بسته به اين كه در چه سني اين اتفاق مي‌افتد، علل مختلفي در ايجاد آن دخيل است.
به گفته وي، اغلب خون‌دماغ‌ها در كودكان به علت عروق ظريف و شكننده در قسمت جلويي تيغه بيني است كه ممكن است يكطرفه يا دوطرفه باشد.
اين عروق شكننده، شبكه‌اي از عروق ظريف و مويرگ‌ها را روي تيغه بيني تشكيل مي‌دهند كه برخي اوقات اين مويرگ‌ها مي‌توانند در برخي از افراد برجسته‌تر باشند و با پاره شدن، دچار خونريزي شوند.
اين عضو هيات علمي دانشگاه ابراز مي‌كند: در مشكل خون‌دماغ كودكان، اكثرا سعي مي‌شود كه اين حالت با تجويز سرم (سرم فيزيولوژي)‌ و يا گاها استفاده از پمادهاي مخصوص كه اين منطقه را چرب مي‌كنند، خونريزي را متوقف كرد تا اين عروق برجسته از بين بروند، ولي اگر اين روش خونريزي را قطع نكرد، با سوزاندن اين عروق توسط مواد شيميايي خاص، عروق برجسته روي تيغه بيني سوزانده و به اين شكل از خونريزي ممانعت مي‌شود.

خون ‌دماغ در بزرگسالان
در بزرگسالان موارد متعددي باعث ايجاد خونريزي از بيني مي‌شود كه در سنين ميان 50 تا 55 سال، تصلب شرايين مي‌تواند باعث پارگي عروق قسمت خلفي (پشت)‌ شود، كه خونريزي‌هاي ناگهاني را به دنبال خود دارد.
دكتر معماري با اشاره به اين كه فشار خون بالا نيز مي‌تواند خونريزي از بيني را به همراه داشته باشد، اذعان مي‌كند: گاهي خونريزي‌‌ها بسيار شديد هستند كه احتياج به تامپون كردن بيني پيش مي‌‌آيد تا اين‌گونه خون‌ بند بيايد.
اين متخصص گوش، حلق و بيني با بيان اين كه گاهي خون‌دماغ در بزرگسالان مي‌تواند نوعي مكانيسم دفاعي محسوب شود، مي‌افزايد: گاهي فشار خون بالاي فرد باعث ايجاد خونريزي مغزي مي‌شود كه با باز شدن عروقي كه به تصلب شرايين اتصال دارند در داخل بيني، از شدت فشار خون كاسته و مانع ايجاد خونريزي مغزي مي‌شود.
تحقيقات نشان مي‌دهند شكل ديگر خونريزي بيني كه به نسبت شايع نيز است به علت «انحراف شديد تيغه بيني» است كه جريان هوا در بيني حالتي غيرطبيعي داشته و به همين خاطر قسمتي از مخاط پوشاننده تيغه بيني كه در محل انحراف بيني قرار دارد بتدريج با گذشت زمان در اثر جريان غيرطبيعي هوا، خشك مي‌شود كه مي‌تواند باعث خونريزي مويرگ‌هاي اين ناحيه گردد كه درمان‌‌هاي حمايتي همچون مرطوب نگه داشتن با سرم فيزيولوژي و استفاده از پمادهاي چرب‌كننده در اين خصوص انجام مي‌گيرد. در صورت كارساز نبودن اين درمان‌ها، احتياج به اصلاح انحراف تيغه بيني از طريق جراحي است.
دكتر معماري خاطرنشان مي‌كند: در بيش از 95 درصد از موارد، اگر فشار خون فرد كاهش يابد، خون‌دماغ خودبه‌خود قطع مي‌شود.
وي عنوان مي‌كند: برخي از خونريزي‌‌هاي بيني بر اثر بيماري‌هايي كه انعقاد خون را مختل مي‌كنند صورت مي‌گيرد كه در اين موارد بايد بيماري زمينه‌اي درمان شود، كه اين بيماري مي‌تواند لوسمي (سرطان خون)‌، كمبود ويتامين ‌K و اختلالات انعقاد خون باشد.

خون‌دماغ زير آفتاب
گاهي برخي از افراد وقتي در معرض حرارت يا آفتاب قرار مي‌گيرند دچار خون‌دماغ مي‌شوند كه مي‌توان با اقدامات ساده‌اي همچون نگه‌داشتن بيني و سر را به عقب بردن و قرار دادن كمپرس آب سرد روي سر، خونريزي را قطع كرد.
اين متخصص گوش، حلق و بيني مي‌افزايد: اگر خونريزي به صورت چند قطره و يا گهگاه باشد، معمولا مساله مهمي نيست ولي اگر فرد دچار خونريزي تكرارشونده شود و مقدار خون زيادي از وي برود، امكان وجود بيماري زمينه‌اي وجود دارد كه بايستي آزمايشات خوني و انعقاد خون از وي گرفته شود كه گاهي احتياج به تصويربرداري‌‌هاي پيشرفته‌اي همچون ‌MRI مي‌شود تا منشأ آن مشخص گردد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر