کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۵, شنبه

درخواست عفو بین‌الملل برای پایان خشونت علیه مردم

عفو بین‌الملل از دولتمردان ایران خواسته است که برپایی مراسم مردمی عزاداری روز عاشورا، دهم محرم، را بدون درگیری و خشونت تضمین کنند.
ملکوم اسمارت، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل، گفته است: ما از رهبر عالی ایران می‌خواهیم تضمین دهد که اجازه نمی‌دهد عزاداران در مراسم روز عاشورا با باتوم‌های نیروهای بسیجی روبه‌رو شوند.
اسمارت اعلام کرده است که دولت ایران باید در روز عاشورا به بازداشت‌های خودسرانه و خشونت علیه تظاهرات مسالمت‌آمیر پایان دهد.
این مقام دیده‌بان حقوق بشر گفته است که دولت ایران باید تضمین دهد که در روز عاشورا از توسل به زور علیه عزاداران مراسم عاشورا خودداری می‌کند.
براساس اعتقادات شیعه عاشورا، دهمین روز از ماه محرم، ماه عزاداری و سوگواری به مناسبت کشته‌شدن امام حسین، امام سوم شیعیان است که امسال روز یکشنبه ششم دی (27 دسامبر) است.
عفو بین‌الملل در شرایطی این خواسته را از رهبران دولت ایران درخواست کرده که با نزدیک شدن روزهای تاسوعا و عاشورا برخی گزارش‌ها از احتمال تشدید خشونت نیروهای انتظامی و امنیتی علیه معترضان در این روزها حکایت دارد.
در شرایطی که شب عاشورای امسال با شب هفت آیت‌الله حسینعلی منتظری مصادف شده است، بسیاری از سایت‌های مخالف دولت و معترضان از مردم دعوت کرده‌اند اعتراض مدنی را در این روز ادامه دهند.
گفتنی است درگیری‌های چند روز گذشته موجب شد خانواده آیت‌الله منتظری پس از برگزاری مراسم تشییع و تدفین این مرجع تقلید شیعه، سایر مراسم را لغو کنند.
هشدارهای پیش از عاشورا
روز 23 آذر اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی کشور، در ارتباط با به‌كارگیری نیروهای بسیج برای ورود به هیات‌های مذهبی در ماه محرم گفت: بسیج و غیربسیج فرقی ندارد و با هماهنگی خود هیات‌ها این جوان‌ها معرفی می‌شوند و امكانات و كاور در اختیارشان قرار می‌گیرد.
صفرعلی براتلو، معاون سیاسی، امنیتی استانداری تهران هم اعلام کرد که از دو سال پیش، هیات‌های مذهبی در ایام محرم نماینده‌ای را به نیروی انتظامی معرفی کرده و این نیرو آموزش‌هایی را به آنها می‌دهد و درباره زمان و مسیر حركت هیات‌ها، برنامه‌ریزی می‌کنند.
براساس گزارش عفو بین‌الملل، از زمان اعتراض‌های مردمی نسبت به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دهم، تظاهرات اعتراض‌آمیز در ایران ادامه داشته و مردم معترض در روزهای ملی و مذهبی مراتب اعتراض خود را بیان می‌کنند.
پس از روز قدس، 13 آبان و 16 آذر، سایت‌های مخالفت دولت مردم را به ادامه اعتراض مدنی در روزهای تاسوعا و عاشورا دعوت کرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر