کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۱۸, چهارشنبه

«وضعیت کنونی، جنگ بین اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان نیست»

محمد خاتمی، رییس‌جمهوری پیشین کشور، با اشاره به وقایع بعد از انتخابات ریاست جمهوری اخیر اعلام کرد: همه باید دلمان برای اسلام و انقلاب بسوزد و در کنار همدیگر باشیم ولی باید کسانی که دلسوز نیستند، از صحنه بیرون بروند. منظورم حذف آنها نیست بلكه می‌گویم محور کار نباید آنها باشند.
خاتمی در دیدار با تعدادی از خانواده‌های زندانیان سیاسی پس از انتخابات، با تاکید بر این که «وضعیت کنونی جنگ میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نیست»، گفت: در حال حاضر بسیاری از اصولگرایان هم از این وضع ناراحتند، امروز حتی اصولگرایان عاقل را حذف می‌کنند.
رییس بنیاد باران هشدار داد که حذف اصولگرایان عاقل دیدگاه خطرناکی است و به زیان جمهوری اسلامی است.
خاتمی درخصوص فعالان سیاسی اصلاح‌طلب که پس از انتخابات بازداشت شده‌اند، گفت: ممکن است آنها دیدگاه‌هایی داشته باشند که با برخی از دیدگاه‌های دیگر هماهنگ نباشد، اما در مقام عمل و ارزش‌های اصولی، بنده مطمئنم و هیچ تردیدی ندارم اکثر این افراد اگر نگویم همه این‌ها، سرمایه‌هایی هستند که هزینه‌هایی که برای انقلاب پرداخته‌اند از بسیاری از بازجویان و کارشناسان پرونده‌هایشان بیشتر است و امروز به ضدیت با امام، انقلاب و چیزهای عجیب و غریبی متهم می‌شوند.
اقدام علیه امنیت، تبلیغ علیه نظام، اخلال در نظم عمومی و ایجاد آشوب ازجمله اتهام‌های دستگیرشدگان پس از انتخابات است.
رییس‌جمهوری که دولت هشت ساله‌اش به «دولت اصلاحات» معروف شد، از این که 16 آذر امسال بر خلاف سال‌های قبل امکان دیدار با دانشجویان را نداشته، ابراز تاسف کرد.
خاتمی ابراز امیدواری کرد که 16 آذرهای آینده در فضایی آزاد و مبتنی برقانون، نظام و مصلحت برگزار شود.
توصیه به وحدت
خاتمی در دیدار با خانواده‌های زندانیان توصیه کرد: بر اساس چارچوب قوانینی که هست، بیاییم دل‌ها را به هم نزدیک کنیم و وحدتی پیدا کنیم تا از این تندوری‌ها و افراط‌ها جلوگیری شود.
در ماه‌های اخیر چندین بار طرح‌هایی با موضوع وحدت و آشتی ملی، از طرف چهره‌های سیاسی شاخص کشور مطرح شد که هیچ کدام به نتیجه نرسیدند.
دبیر‌کل حزب اصولگرای اسلامی ایران زمین به خبرگزاری ایلنا گفته است: مهم‌ترین عامل بازدارنده در اجرای طرح وحدت ملی که از سوی دلسوزان نظام مطرح شده است، مخالفت‌های شدیدی است که از ناحیه برخی طرفداران رادیکال دولت دهم صورت می‌گیرد.
ابوالقاسم رئوفیان که پیش ازانتخابات از احمدی‌نژاد به عنوان «چهره شناخته شده برای نامزدی در انتخابات» نام برده بود، تاکید کرده است: این‌که آیت‌الله مکارم شیرازی به تدوین طرح وحدت ملی از سوی افراد معتدل توصیه می‌کنند، صحبتی است که بارها پس از انتخابات مطرح کرده‌اند و بزرگانی چون آقایان هاشمی و رضایی نیز بر آن تاکید داشتند.
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه، توصیه کرده است که پس از ایجاد فضای آرام در کشور، افراد معتدل و مورداحترام جامعه اصول وحدت را بنویسند.
اکبر هاشمی رفسنجانی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، درمورد راهکار برون رفت از وضعیت فعلی توصیه کرده است « باید با ایجاد وحدت در کشور از فاصله گرفتن جریان فکرساز جامعه از نظام جلوگیری شود.»
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تاکید بر «وجود فضای سنگین امنیتی در جامعه پس از انتخابات»، پیشنهاد داده کمیسیون ملی انتخابات تشکیل شود تا دولت از مداخله در امور انتخابات منع شود و به گفته او اعتماد مردم جلب شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر