کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۱۹, پنجشنبه

«دستگاه‌های اطلاعاتی در کار قضا دخالت نکنند»


آیت‌الله صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه گفت: دستگاه‌های اطلاعاتی نباید در کار قضا دخالت کنند.
لاریجانی در اختتامیه همایش «ارتقای سلامت نظام اداری کشور و مبارزه با فساد» با تاکید بر ضرورت نظارت بر دستگاه‌ها گفت: همه ما می‌دانیم که دستگاه و نهادی که برپا می‌شود اگر نظارت بر آن نباشد، نبود آن بهتر از بودن آن است و دستگاهی که مبتلا به فساد است نبودن آن بهتر از بودن آن است.
رییس قوه قضائیه ادامه داد: بسیار روشن است که دستگاه‌ها و نهادها در یک نظام مردم‌سالار و آزاد حتما دستگاه‌های نظارتی می‌خواهند و در قانون ما نهادهای نظارتی در نظر گرفته شده است.
وی از شورای نگهبان، دیوان عالی کشور، دیوان عدالت اداری، دیوان محاسبات و تحقیق و تفحص مجلس از دستگاه‌ها را اهرم‌هایی برای نظارت عنوان کرد و گفت: هرکدام از این نهادها و حسب مورد در قانون حدود و وظایف آن‌ها مشخص شده است.
لاریجانی با اشاره به نقش وزارت اطلاعات در بعد نظارت خاطرنشان کرد: بدون دستگاه‌های اطلاعاتی، دستگاه‌های نظارتی نمی‌توانند کارایی مناسبی داشته باشند.
لاریجانی ادامه داد: بنابراین قانون اساسی و قانون عادی بحث نظارت را جدی گرفته و توقع نیز این است که مسوولان این امر را جدی بگیرند و در زمان حاضر با وجود روابط پیچیده و دستگاه‌های مختلف نمی‌توان گفت که دستگاه‌های نظارتی نمی‌خواهیم.
رییس قوه قضائیه با بیان این‌که در کشور مشکل عدم سلامت اداری وجود داشته و مختص به هیچ قوه خاصی نیست گفت: در خود دستگاه قضایی در کنار قضات شریف، عده قلیلی به دنبال دنیا، ازدیاد ثروت بوده و در میان کارکنان دولت نیز این‌چنین است.
وی تصریح کرد: عده‌ای مدعی و دنیاطلب هستند که با زیاده‌خواهی‌های خود لکه ننگی برای نظام ما به شمار می‌آیند که قابل تحمل نیست و مسوولان نظام وظیفه دارند این مساله را با جدیت پیگیری کنند.
رییس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: وضع نظارت ما در عین حال که تلاش‌های زیادی شده اما در حدی نیست که مورد قبول مردم و اول از همه مورد قبول خداوند باشد.
وی تصریح کرد: در چند ماه تصدی بنده در دستگاه قضایی تلاش‌های زیادی شده که اجزای نظارتی کارها را به پیش برند و امیدوارم یک بسیج عمومی میان قوای مقننه، قضاییه و اجراییه شکل گیرد تا انشاءالله جریان سیالی برای نظارت در کشور پیش بیاید و افرادی که احساس حاشیه امن دارند احساس آن‌ها به خوف تبدیل شود.
رییس قوه قضائیه با بیان این‌که قانون میان تخلف‌ها، تفاوت نمی‌گذارد اما عقل حکم می‌کند ترجیح میان اهم و مهم نکنیم، گفت: سراغ یک کارمند ساده بانک که تخلف کوچکی مرتکب شده می‌رویم و با او برخورد می‌کنیم اما کسی که میلیاردها معوقه بانکی دارد و پول را بدون هیچ عذری پرداخت نمی‌کند باید به سراغ آن رفته و با او برخورد می‌کنیم.
آیت‌الله لاریجانی خاطرنشان کرد: کارمندانی از دولت با پررویی و جسارت تمام اسناد دولتی و مالی را جعل کرده و میلیاردها پول به جیب زده‌اند این‌ها باید خوف داشته باشند و امنیت برای آن‌ها باید به عدم امنیت تبدیل شود.
وی ادامه داد: وظیفه همه دستگاه‌ها، مسوولان و سران قوا به ویژه قوه قضائیه سنگین است اما از آن‌جا که اکثر این دستگاه‌های نظارتی در قوه قضائیه مستقر هستند ما نمی‌توانیم خود را کنار کشیده و انگشت اشاره به سمت کسی بگیریم.
رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: چند سال پیش آقای احمدی‌نژاد گفت «به کمک مردم و دستگاه‌ها دست چپاولگران را کوتاه خواهیم کرد» من در این‌جا اعلام می‌کنم که قوه قضائیه در این امر مصمم بوده و در خدمت شما هستیم.
وی با بیان این‌که دستگاه‌های اطلاعاتی در مبارزه با مفاسد نقش مهمی را ایفا می‌کند گفت: انشاءالله دستگاه‌های اطلاعاتی در این زمینه به ما کمک کنند اما از آن‌ها می‌خواهیم در کار قضا نیز دخالت نکنند. تا قوه قضائیه با استقلال و توان به وظیفه خود عمل کند.
رییس قوه قضائیه با بیان این‌که اصل تشکیل شورای دستگاه‌های نظارتی کار خوبی است و حتما هماهنگی‌های آن‌ها به نفع نظام است گفت: در خصوص اساسنامه این شورا نکاتی مطرح است که باید مورد توجه قرار داد کار این شورا باید مبتنی بر هماهنگی باشد شورا نمی‌تواند فراتر از امر هماهنگی الزام خاصی برای دستگاه‌های نظارتی بیاورد.
وی با بیان این‌که در اساسنامه شورای دستگاه‌های نظارتی اهدافی فراتر از هماهنگی مشاهده می‌شود گفت: هرچند می‌توان این اهداف را توجیه کرد اما کار این شورا هماهنگی میان دستگاه‌ها است و وظایف وسیع‌تر برای آن درست و مناسب نیست.
لاریجانی به ماده 11 اساسنامه اشاره کرد و گفت: در ماده 11 آمده که این شورا با تصویب سران سه قوه نافذ و قابل اجرا است. هیچ دلیلی ندارد اساسنامه به امضای سران قوا برسد سران وظایف خاص خود را دارند اما این‌که امضای آن‌ها برای نفوذ کارهای شورا باشد مستندش مشخص نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر