کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۴, سه‌شنبه

سه شهروند آمریکایی محاکمه خواهند شد

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه، اعلام کرد که سه شهروند آمریکایی بازداشت شده در کشور توسط سیستم قضایی ایران محاکمه خواهند شد.
متکی روز دوشنبه در یک نشست مطبوعاتی تاکید کرد: بازجويی و محاكمه‌ی سه شهروند آمريكايی كه با اهداف مشكوك ورود غيرقانونی به ايران داشته‌اند، ادامه دارد و آنان توسط سيستم قضايی ايران محاكمه خواهند شد و احكام قضايی مربوط در مورد آنان صادر می‌شود.
رییس دستگاه دیپلماسی کشور اعلام نکرد که اتهام دقیق این سه شهروند آمریکایی چیست و تاریخ دادگاهی آنان چه زمانی است.
دادستان تهران ماه گذشته اعلام کرد که سه آمریکایی بازداشت شده در ایران به جاسوسی متهم شده‌اند و تحقیقات درمورد آنان ادامه دارد.
شین باور، 27 ساله، سارا شرود، 31 ساله و جاش فتال 27 ساله که هر سه دانش‌آموخته دانشگاه «یو سی برکلی» کالیفرنیا هستند، نهم مرداد امسال در مرز ایران و عراق دستگیر شدند.
سه شهروند آمریکایی متهم هستند که قوانین مهاجرتی را نادیده گرفته و به‌صورت غیرمجاز وارد خاک ایران شده‌اند.
گفتنی است هم‌زمان با سخنان متکی درمورد این سه شهروند آمریکایی، قرار است یک دادگاه در آمریکا حکم امیرحسین اردبیلی، شهروند بازداشت شده ایرانی را روز دوشنبه 14 دسامبر (23 آذر) صادرکند.
واکنش آمریکا
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، تصمیم ایران برای محاکمه سه شهروند بازداشت شده آمریکایی در ایران را «کاملا بی‌اساس» اعلام کرد و از مقام‌های ایرانی خواست با تجدیدنظر در این حکم، آنان را هرچه سریع‌تر آزاد کند.
کلینتون تاکید کرد که این سه آمریکایی به‌طور یقین با هیچ‌گونه اقدامی علیه دولت جمهوری اسلامی ارتباط ندارند «بلکه متاسفانه و ظاهرا براساس آنچه ادعا شده از یک مرز نامشخص عبور کرده‌اند.»
فرصت آزادی
تحلیلگران گفته‌اند حتی اگر این سه شهروند آمریکایی در ایران محاکمه شوند هنوز هم فرصت آزادی نسبتا زودهنگام آنان باتوجه به سابقه آزادی شهروندان آمریکایی وجود دارد.
رکسانان صابری، شهروند ایرانی-آمریکایی، که بهمن 87 بازداشت شده شده بود، در فرودین 88 به جاسوسی و هشت سال زندان محکوم شد اما یک ماه بعد آزاد شد و به آمریکا بازگشت.
مازیار بهاری، خبرنگار نیوزویک، هم که پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت شده بود، مهرماه با سپردن وثیقه آزاد و از ایران خارج شد.
معامله برسر شهروندان
ماه گذشته زمانی که دولت ایران اعلام کرد که آمریکا چند شهروند ایرانی را زندانی کرده است، این گمانه‌زنی مطرح شد که جمهوری اسلامی احتمالا برسراین سه شهروند آمریکایی معامله خواهد کرد.
این گمانه‌زنی زمانی قوت گرفت که اعلام شد دادگاهی در ایالت دلوور آمریکا، روز 14 دسامبر حکم امیر حسین اردبیلی را صادر خواهد کرد.
به گفته دادستان فدرال ایالت دلوور، آقای اردبیلی درسال 2007 درصدد خرید قطعات پیشرفته الکترونیکی با کاربرد نظامی در موشک و هواپیماهای جنگده اف-4 بود و برای ملاقات با فردی که گمان می‌کرد قاچاقچی تجهیزات نظامی است، به گرجستان سفرکرد.
اردبیلی در سفر به گرجستان بازداشت شد و ژانویه 2008 به آمریکا تحویل داده شد.
متکی هفته گذشته بازداشت اردبیلی در آمریکا را «یک اقدام غیرطبیعی» خواند و خواستار آزادی بی‌قیدوشرط او شد.
همچنین روز گذشته روزنامه ساندی‌تایمز با انتشار گزارشی درباره ناپدیدشدن یکی از دانشمندان هسته‌ای ایران، شهرام امیری، احتمال داد ایران بنا داشته باشد شهروندان آمریکایی که در بازداشت دارد را با این دانشمند هسته‌ای جابه‌جا کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر