کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۴, سه‌شنبه

استقبال وزیر آموزش و پرورش از ازدواج دختران نوجوان

وزیر آموزش و پرورش گفته است که از ازدواج دانش‌آموزان دختر خوشحال می شود. اما در عین حال تاکید کرده است که همچنان مانند گذشته، دانش‌آموزان بعد از ازدواج باید در مدارس شبانه ادامه تحصیل بدهند.
حمیدرضا حاجی‌بابایی دلیل این قاعده را «تغییراتی که در دختران بعد از ازدواج به وجود می‌آید» می‌داند و بنابراین اختلاط آنها را با دانش آموزانی که ازدواج نکرده اند به‌صلاح نمی داند.
او در پاسخ به این سوال که اگر ازدواج دانش‌آموزان دختر اشکالی ندارد پس چرا آموزش و پرورش به آنها اجازه تحصیل در مدرسه‌ای را که در آن درس می‌خوانند نمی‌دهد و این افراد باید به مدارس شبانه منتقل شوند در حالی که این برای بیشتر آنها نوعی تنبیه به حساب می‌آید، گفت: رفتن به مدارس شبانه تنبیه نیست و دلیل اینکه آموزش‌و‌پرورش این افراد را در مدارس شبانه ثبت نام می‌کنند این است که وقتی دختری ازدواج می کند، ظاهر و رفتار و خصوصیات او با زمانی که ازدواج نکرده است متفاوت می‌شود و صلاح نیست که این افراد در کنار دانش آموزانی که هنوز ازدواج نکرده اند قرار بگیرند و با آنها در یک کلاس بنشینند بنابراین آموزش و پرورش برای این افراد امکان تحصیل در مدارس شبانه را فراهم می‌کند.
پیش از این نیز رئیس آموزش‌وپرورش شهر تهران گفته بود: شرط حضور دختران در مدرسه این است که ازدواج نکرده باشند و مجرد باشند، اما اگر شرایط ازدواج برای دانش‌آموزان دختر فراهم شد و خواست که ازدواج زودهنگام داشته باشد که ما هم آن را توصیه می‌کنیم، در آن موقع، نظام آموزش‌وپرورش مدل دیگری از خدمات آموزشی را برای آنها فراهم می‌کند و سازماندهی متفاوتی برای آنها در نظر می‌گیرد که از آن جمله فراهم آمدن امکان ادامه تحصیل در آموزشگاه بزرگسالان است.
نگرانی از حرف‌های نگو
در باور کسانی که از تحصیل دختران دانش‌آموز متاهل در کنار دختران دانش‌آموز مجرد نگران هستند، مطرح‌شدن مسائل زناشویی نزد دختران مجرد که طبیعتا با حضور دختران متاهل رخ می‌دهد، می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی را برای خانواده‌ها و جامعه به همراه داشته باشد.
به اعتقاد این عده، بازگو کردن تجربه زناشویی از سوی این دختران برای دیگر دانش‌آموزان، باعث بلوغ زودرس و مشکلات بعدی در نوجوان و جوان دانش‌آموز می‌شود.
هرچند در بسیاری از کشورها، ازدواج دختران زیر 18سال غیرقانونی است و فعالان حقوق زنان در ایران نیز بر این خواسته تأکید دارند، اما موافقان معتقدند نمی‌توان به دلیل تأهل، دانش‌آموزان را از ادامه تحصیل منع کرد.
با این حال منتقدان این دیدگاه یادآوری می‌کنند که دسترسی به اطلاعاتی درباره روابط زناشویی و رابطه جنسی در این روزها به مراتب بسیار ساده‌تر از گذشته است و دختران مجرد حتی بدون هم‌نشینی با دختران متاهل نیز می‌توانند کنج‌کاوی‌های خود را در این باره برآورده کنند.
ازدواج‌های ناموفق در سن پایین
استقبال وزیر آموزش و پرورش از ازدواج دختران دانش‌آموز در سنین نوجوانی در حالی مطرح شده است که هفته پیش رئیس سازمان ملی جوانان تهران ضمن ابراز نگرانی از این که آمار طلاق در شش ماه اول امسال 21 درصد افزایش پیدا کرده است، گفته بود که درصد زیادی از این طلاق‌ها در سال‌های اولیه ازدواج‌ها رخ می‌دهد؛ یعنی در سال‌هایی که زوج‌ها دارای سن کمتری هستند.
بر اساس قانون سن ازدواج برای دختر 13 سال است. ولی براساس اصل 1041 قانون مدنی دختر قبل از رسیدن به سن 13 سالگی می‌تواند با اجازه پدر ازدواج کند و پدر نیز این حق را دارد که دخترش را در این سن برای کسی عقد کند.
در بسیاری از موارد ازدواج زودهنگام و در دوران تحصیل نقطه پایانی بر تحصیل بسیاری از دختران نوجوان است. طبق قانون، تحصیلات تا پایان دوره راهنمایی اجباری است و والدینی که به این قانون عمل نکنند ده میلیون ریال (حدودا برابر 1200 دلار) جریمه می‌شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر