کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۵, چهارشنبه

«درباره الی» به دور نهایی گلدن گلوب نرسید

نامزدهای شصت و هفتمین دوره جایزه آمریکایی گلدن گلوب در حالی معرفی شدند که فیلم سینمایی «درباره الی» نماینده سینمای ایران در این دوره به دور نهایی بخش بهترین فیلم خارجی راه نیافت.
فیلم سینمایی «درباره الی» ساخته اصغر فرهادی که سینمای ایران امید زیادی به حضور آن در بخش نهایی بهترین فیلم خارجی گلدن گلوب سال 2010 بسته بود، با انتخاب فیلم‌های «روبان سفید» از آلمان، «آغوش‌های شکسته» از اسپانیا، «یک پیام‌آور» از فرانسه، «خدمتکار» از شیلی و «باریا» از ایتالیا از رقابت برای به دست آوردن این جایزه باز ماند.
انجمن رسانه‌های خارجی هالیوود که مراسم جایزه گلدن گلوب را برگزار می‌کند، امسال 69 فیلم را دارای شرایط حضور در بخش بهترین فیلم خارجی معرفی کردند که تنها پنج فیلم برای رقابت به مرحله آخر این جایزه راه یافتند.
جوایز سینمایی گلدن گلوب از مهم‌ترین جوایز سالانه سینمایی آمریکا پس از اسکار است و بسیاری می‌گویند که این جایزه به عنوان پیش‌درآمدی بر جایزه اسکار می‌تواند بهترین‌های اسکار را پیش‌بینی کند.
شصت و هفتمین دوره جوایز گلدن گلوب 27 دی ماه در بورلی هیلز شهر لس آنجلس برگزار خواهد شد.
اولین نمایش فیلم سینمایی «درباره الی» در پنجاه و نهمین جشنواره فیلم برلین تحسین منتقدان سینمایی را برانگیخت و خرس نقره‌ای این جشنواره برای بهترین کارگردانی به اصغر فرهادی داده شد.
این فیلم به دلیل مسایل حاشیه‌ای مربوط به بازی گلشیفته فراهانی، بازیگر فیلم، در فیلم «مجموعه دروغ‌ها» به کارگردانی ریدلی اسکات با پادرمیانی محمود احمدی‌نژاد و جواد شمقدری معاون هنری دولت نهم به جشنواره بیست و هفتم فیلم فجر راه یافت.
اصغر فرهادی سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و حسن زاهدی سیمرغ بلورین بهترین صدای فیلم را برای فیلم «درباره الی» از جشنواره فیلم فجر به‌دست آوردند و تماشاگران نیز این فیلم را به صورت مشترک به عنوان بهترین فیلم از نگاه خود انتخاب کردند.
«درباره الی» در حالی که قرار بود در فصل اکران نوروزی سینماها به نمایش درآید سرانجام در 17 خرداد 88 در سینماهای ایران اکران شد و با وجود هم‌زمانی با رویدادهای پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران مورد استقبال قرار گفت.
این فیلم اجتماعی ایران در پی چندین نمایش در جشنواره‌های خارجی، جوایزی چون جایزه ترابیکا برای بهترین فیلم و جایزه جشنواره فیلم آسیاپاسیفیک برای بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم را به دست آورد.
گلشیفته فراهانی، ترانه علیدوستی، مریلا زارعی، شهاب حسینی، پیمان معادی، رعنا آزادی‌ور و مانی حقیقی بازیگران این فیلم هستند.
«درباره الی» از سوی هیات معرفی فیلم برگزیده ایرانی و با موافقت بنیاد سینمایی فارابی و خانه سینما به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار هشتاد و دوم معرفی شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر