کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۵, چهارشنبه

سلامت آب تهران تحت‌تاثیر نیروهای امنیتی نیست

با وجودی که پیش‌تر معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست تایید کرده بود که میزان نیترات در سفره‌های آب زیرزمینی تهران بالاتر از حد مجاز است، امروز (چهارشنبه) مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: می‌توانم کیفیت کالای تولیدی‌ام را تضمین کنم و با صراحت بگویم که آب تهران هیچ آلودگی ندارد اما اظهار نظر در این مورد را به وزارت بهداشت واگذار می‌کنم.
گمانه‌زنی‌ها درباره آلودگی آب تهران و بالابودن میزان نیترات آن از ماه‌ها پیش بالا گرفته است و اظهارنظرهای بعضا ضد و نقیض مقامات بهداشتی و مدیران سازمان آب، به شایعات دامن زده است.
امروز علی اصغر قربانی گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت که دستگاه نظارتی مسئول برای تعیین سلامت آب تهران است، آب این منطقه هیچ مشکلی ندارد و مردم با خیال آسوده می‌توانند آن را مصرف کنند.
او در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان با وجود انتشار برخی گزارش‌ها، مردم را به‌صراحت به استفاده از آب تهران و آسوده‌خیال‌بودن در این باره دعوت کرد، گفت: من کیفیت کالای تولیدی خودم را تضمین می‌کنم. آب تهران هیچ مشکلی ندارد. وزارت بهداشت هم هیچ‌جا اعلام نکرده است که آب تهران سالم نیست.
او با اشاره به بحثی که در این خصوص در شورای شهر مطرح شده بود، گفت: اعضای محترم شواری شهر می‌توانند در این مورد سؤال کنند اما نمی‌توانند اظهار نظر کنند. ما می‌گوییم آب تهران سالم است. دستگاه نظارتی هم می‌گوید مشکلی ندارد.
او امکان این‌که مسائل امنیتی باعث شود مقامات در اعلام یافته‌هایشان درباره سلامت آب تهران ملاحظه‌ای بکنند را رد کرد و گفت: ما هیچ مساله امنیتی نداریم. نه سیستم ما امنیتی است و نه ما تحت فشار سیستم امنیتی هستیم. به راحتی اظهار نظر و مواضعمان را اعلام می‌کنیم.
«نیترات سفره‌های آب تهران قطعا بیش از حد مجاز است»
روز دوشنبه معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره وجود نیترات در آب شرب تهران گفته بود: سالیان سال است که در تهران از مکانیسم چاه‌های جذبی برای دفع فاضلاب‌های شهری استفاده می‌شود و از آنجایی که در فاضلاب‌های انسانی میزان اوره و نیترات بالا است، به طور قطع میزان نیترات در سفره‌های آب زیرزمینی تهران بالاتر از حد استاندارد است.
حسن اصیلیان گفته بود: اما در مورد اینکه آب شرب تهران به نیترات آلوده هست یا خیر نمی‌توان نظر قطعی داد. زیرا آلوده بودن آب شرب تهران بستگی به این دارد که در آب شرب تهران چه مقدار از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌شود و آب‌ شرب تهران حاصل ترکیب چند درصدی سفره‌های آب زیرزمینی با آب‌های سد است.
او در این باره خبر داده بود: سازمان حفاظت محیط‌زیست در حال انجام تحقیقاتی است که بر اساس آن میزان نیترات موجود در آب شرب تهران مشخص می‌شود و نتایج این تحقیقات تا دو ماه آینده به اطلاع مردم می‌رسد.
حسن اصیلیان در عین حال معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست اطلاع از آلوده بودن آب تهران را حق مردم دانسته و تاکید کرده بود: اگر میزان نیترات موجود در آب شرب تهران بیش از حد استاندارد باشد، این موضوع باید به مردم اطلاع‌رسانی شود؛ زیرا آلوده بودن آب تهران مانند آلودگی هوا به طور مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است و اگر آب و هوا آلوده باشد مردم باید بدانند تا برنامه‌ریزی‌های لازم را برای حفاظت از سلامت خود انجام دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر