کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۵, چهارشنبه

«اتهام براندازی می‌زنند تا سرکوب کنند»

آیت‌الله حسینعلی منتظری، مرجع تقلید شیعه، در واکنش به برخورد با معترضان دولت گفته است که اتهام براندازی را مطرح می‌كنند تا بتوانند مردم را سركوب کنند‏.
قائم‌مقام رهبری جمهوری اسلامی در زمان آیت‌الله خمینی توصیه کرده است: اگر حاكميت اجازه راهپيمايی آزاد و مسالمت‌آميز دهد،‏ ‏خواهيد ديد كه توده مردم جز احقاق حقوق تضييع شده خود و جبران آنها و‏ ‏تأمين آزادی‌های مصرح در قانون اساسی و به‌طور كلی اصلاح نظام از‏ ‏آفت‌هايی كه گرفتارش شده، مطالبات ديگری نخواهد داشت.
این منتقد صریح حکومت که هفته گذشته کانون مدافعان حقوق بشر تندیس حقوق بشر را به او اعطا کرد، این سخنان را در پاسخ به پرسش‌های پایگاه اینترنتی «نظر شما» در وبسایت خود منتشر کرده است.
آیت‌الله منتظری درمورد انتظارات مردم از جنبش اخیر، با تاکید بر «خواسته آنان مبنی بر ابطال انتخابات و برگزاری انتخاباتی‏ ‏صحيح و مشروع»، گفته است که انتظارات مردم را از شعارهای آنان در تظاهرات مسالمت‌آميز بعد‏ ‏از انتخابات به‌خوبی می‎توان فهمید.
این مرجع تقلید که به‌تازگی از سوی کمیته ایرانی دفاع از حقوق بشر لوح تقدیر گرفته است، هشدار داده است که اگر «حاکمیت به دستگيری فعالان سياسی و آزاديخواهان و محاكمات‏ ‏فرمايشی و غيرشرعی و غيرقانونی ادامه دهد» مردم به‌كلی با نظام فاصله می‌گیرند و بحران كنونی عميق‌تر خواهدشد.
‏وی درمورد توانایی میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای هدایت این جریان، ابرازامیدواری کرده است که شخصیت‌های مذکور تا آخر در راه دفاع از‏ ‏حق و مظلوم و امر به معروف و نهی از منكر ثابت قدم باشند.
آیت‌الله منتظری درخصوص نقش رسانه‌های غربی در‏ ‏مسير اين جريان، تاکید کرده است که مردم هيچ‌گاه راه خود را با‏ ‏راه رسانه‌های غربی یکی نمی‌دانند.
وی دلیل روی آوردن مردم به رسانه‌های غربی را «سانسور شدید و یک‌جانبه‌گرایی در صداوسیما» عنوان کرده است.
این مرجع تقلید ابراز تاسف کرده که صداوسیما به ابزاری در دست گروهی خاص درآمده كه از دروغ‌پردازی نسبت به گروه مقابل و نيروهای مردمی‏ ‏كوتاهی نمی‌کنند.
آیت‌الله منتظری درمورد شيوه‏ ‏صحيح اعمال ولايت در قانون، تاکید کرد که تفکیک قوا بهترین شکل حاکمیت دینی است.
وی دراین باره توضیح داد که «كار‏ ‏اصلی فقهای منتخب مردم فقط استنباط احكام شرعی و نظارت بر‏ ‏قوانين جاری جهت عدم مخالفت آنها با اسلام است و ساير امور كشورباید به دست افراد متخصصی داده شود‏ ‏كه مورد قبول و انتخاب مردم هستند.»
پیش‌تر آیت‌الله منتظری، رویدادهای پس از انتخابات را «زنگ خطری برای روحانیت و مرجعیت» دانسته و از مراجع تقلید خواسته بود سکوت خود را بشکنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر