کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۵, چهارشنبه

مرتضوی درباره کهریزک به نمایندگان توضیح داد


سعید مرتضوی که روز سه‌شنبه در راهروی مجلس در حلقه خبرنگاران گرفتار شد، درباره دلیل حضور خود در ساختمان هرمی‌شکل بهارستان گفت: برای دیدار با برخی همکاران سابقم از جمله آقای تجری به مجلس آمده‌ام.
فرهاد تجری عضو کمیته تحقیق درباره حوادث بعد از انتخابات است که به طور خاص به موضوع کهریزک هم رسیدگی می‌کند.
دادستان سابق تهران درباره کهریزک گفت: اگر مقام قضایی از من توضیح بخواهد، پاسخ می‌دهم اما الان صلاح نمی‌دانم در این باره پاسخی بگویم چون تنش ایجاد می‌شود. او در عین حال تاکید کرد: وقایع کهریزک نه ربطی به من دارد؛ نه زاکانی.
مرتضوی همچنین خبرهای قبلی درباره شکایتش از علی‌رضا زاکانی به خاطر صحبت‌های او درباره نقش مرتضوی در اتفاقاتی که در بازداشتگاه کهریزک افتاد، تکذیب کرد و گفت: در عمر 43ساله‌ام از کسی شکایت نکرده‌ام.
اما با این‌که سعید مرتضوی گفت حضورش در مجلس ربطی به بازداشتگاه کهریزک و اتفاقاتی که در آن افتاده نداشته و در این باره صرفا به مقام‌های قضایی توضیح می‌دهد، فرهاد تجری خبر داد که روز سه‌شنبه مرتضوی به سوالات نمایندگان در این باره پاسخ داده است. تجری گفت در این دیدار با مرتضوی، «ابهامات گزارش بازداشتگاه کهریزک رفع شده‌اند».
او توضیح داد: از آقای مرتضوی دعوتی به عمل نیامده اما ایشان برای دیدار با نمایندگان به مجلس آمده بودند که اتفاقا با جلسه صبح امروز کمیته ویژه بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات، همزمان شد.
تجری خبر داد مرتضوی در این جلسه توضیحاتی را درباره مسائل پس از انتخابات و بازداشتگاه کهریزک ارائه داد و این توضیحات را «در راستای شفاف شدن مسائل و تعقیب برخی موضوعات» دانست و ا جمله گفت: به گفته آقای مرتضوی بازداشتگاه کهریزک مورد تایید سازمان زندان‌ها بوده است.
بازداشتگاه کهریزک در حومه جنوب‌شرقی تهران قرار دارد. کشته‌شدن تعدادی از این بازداشتی‌های اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری خردادماه در این بازداشتگاه، فرمان تعطیلی کهریزک و دستور رسیدگی رهبر ایران را در آخرین روزهای تیرماه در پی داشت.
با وجودی که بیش از چهارماه از تعطیلی بازداشتگاه کهریزک می‌گذرد، خبرهایی از رسیدگی‌های مقدماتی و از جمله تنظیم پرونده شکایت بیش از 100 نفر از کسانی که در کهریزک به بازداشت رفته‌اند منتشر شده اما هنوز دادگاهی برای متهمان این بازداشتگاه برگزار نشده و گزارش کمیته مجلس برای رسیدگی به این بازداشتگاه هنوز در صحن بهارستان خوانده نشده است.
پیش از این علیرضا زاکانی، نماینده اصول‌گرای مجلس، سعید مرتضوی را مسئول اصلی آن‌چه در کهریزک گذشته است دانسته و از جمله درباره نقش مرتضوی در بازداشتگاه کهریزک گفته بود: بنابر گفته‌های هاشمی شاهرودی، رییس وقت قوه قضاییه، انتقال متهمان به بازداشتگاه کهریزک تنها با دستور سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران ممكن بوده است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر