کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۱, شنبه

بازرسان آژانس از سایت فردو بازدید می‌کنند

منابع دیپلماتیک در اتریش اعلام کردند که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از سایت هسته‌ای «فردو» در نزدیکی قم، وارد ایران شده‌اند.
از ماه سپتامبر (شهریور) زمانی که جمهوری اسلامی از وجود سایت غنی‌سازی اورانیوم نزدیک شهر قم خبرداد، این سومین بار است که بازرسان آژانس از این سایت بازدید می‌کنند.
زمانی که خبر وجود سایت فردو اعلام شد، غرب نسبت به هدف واقعی ایران در اجرای برنامه هسته‌ای ابراز تردید کرد و اعلام کرد که جمهوری اسلامی درنظر دارد بمب اتم بسازد.
 دولت جمهوری اسلامی تاکید کرده که برنامه هسته‌ای‌اش صرفا مسالمت‌آمیز است و باتوجه به این که ذخایر فسیلی کشور در نهایت تمام خواهد شد برنامه هسته‌ای برای تامین انرژی موردنیاز کشور درنظر گرفته شده است.
چهار بازرس آژانس که نخستین بار ماه اکتبر (مهر) از سایت فردو بازدید کردند از بیان جزئیات این سایت خودداری کرده و تنها گفته‌اند که این سایت قابلیت نصب سه هزار سانتریفوژ دارد اگرچه هنوز این سانتریفوژها نصب نشده‌اند و سایت به بهره‌بردای نرسیده است.
بازرسان آژانس آبان ماه هم از سایت فردو بازدید کردند.جمهوری اسلامی ایران هم اعلام کرد که سایت فردو تا سال 2011 به بهره‌برداری نخواهد رسید.
یک منبع دیپلماتیک در وین گفته است که براساس توافق میان ایران و آژانس، قرار است بازرسان آژانس هر ماه از سایت فردو بازرسی کنند.
تحریم جدید ایران 
هم‌زمان با اعلام خبر بازرسی از سایت فردو، غرب تهدید کرده است اگر جمهوری اسلامی برنامه هسته‌ای خود را متوقف نکند، درجهت تحریم‌های جدیدتر علیه ایران اقدام خواهد کرد.
رهبران اتحادیه اروپا در نشست بروکسل در روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که اگر ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری نکند، از تحریم‌های بیشتر سازمان ملل علیه ایران حمایت خواهند کرد.
در این بیانیه آمده است: اگرچه ایران از پذیرفتن پیشنهاد گروه 1+5 خودداری کرده و ظاهرا علاقه‌ای به ادامه گفت‌وگوها ندارد اما پیشنهاد گفت‌وگوهای بیشتر درمورد برنامه هسته‌ای ایران هنوز روی میز کار قرار دارد.
جمهوری اسلامی پیشنهاد غنی‌سازی اورانیوم خارج از کشور را رد کرد و اعلام کرد که غنی‌سازی در خاک ایران انجام خواهد شد.
هم‌زمان رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، روز جمعه پیش‌بینی کرد که اگر ایران موضع خود را در برنامه هسته‌ای تغییر ندهد، جامعه بین‌الملل تحریم‌های اقتصادی بیشتری علیه تهران اعمال خواهد کرد.
گیتس اقدام نظامی علیه ایران را رد نکرد و تاکید کرد که هرگزینه‌ای برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران در دستور کار قرار دارد.
وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که عدم همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روسیه و چین را هم به تحریم شدیدتر ایران متقاعد کرده است.
انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و آلمان نمایندگان گروه 1+5 هستند که در این میان کشورهای غربی از تحریم ایران سخن گفته‌اند اما روسیه و چین از ادامه گفت‌وگوها حمایت کرده‌اند.
گیتس بدون نام بردن از دیگر رژیم‌‌های خاورمیانه که گفته می‌شود زرادخانه هسته‌ای دارند، اعلام کرد: اگر ایران سلاح هسته‌ای بسازد احتمالا به یک مسابقه تسلیحاتی هسته‌ای در خاورمیانه دامن خواهد زد و خطرات بیشتری برای خود ایجاد خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر