کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۱, شنبه

آمریکا دو میلیارد دلار اموال ایران را توقیف کرد

طبق اسناد تازه منتشر شده، دادگاهی در آمریکا، سال گذشته به صورت غیرعلنی بیش از دو میلیارد دلار دارایی‌های حساب‌های بانکی در بانک سیتی‌گروپ را که به ادعای دولت آمریکا به ایران مربوط بوده است را توقیف کرد.
به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال، این حساب‌ها به بانکی در لوکزامبورگ با نام کلیراستریم (Clearstream) تعلق داشته است. این بانک زیرمجموعه بورس آلمان (Deutsche Boerse) است.
نه دولت ایران، نه بانک سی‌تی‌گروپ و نه بانک کلیراستریم حاضر به گفت‌وگو با روزنامه وال‌استریت ژورنال نشده‌اند.
طبق اسنادی که بانک کلیراستریم در دادگاهی در نیویورک ثبت کرده است، این بانک ارتباط این دو میلیارد دلار را با دولت ایران تکذیب کرده و خواستار رفع توقیف حساب‌های خود شده است.
بانک سی‌تی گروپ یک بانک آمریکایی است که مقر آن در شهر نیویورک قرار دارد و بزرگترین موسسه مالی جهان به شمار می‌رود. این بانک در بیش از 140 کشور جهان فعال است.
براساس قوانین ایالات متحده، شرکت‌های آمریکایی از انجام معاملات تجاری و بانکی با ایران منع شده‌اند. به نوشته روزنامه وال‌استریت ژورنال، بانک سی‌تی گروپ اطلاع نداشته که این حساب‌ها به دولت ایران تعلق دارد.
دو میلیارد دلار توقیف شده در بانک سی تی گروپ در راستای تلاش وکلای خانواده‌های آمریکایی توقیف شده است. این خانواده‌ها از دولت ایران به خاطر کشته شدن سربازان آمریکایی در لبنان شکایت کرده‌اند.
در سال 2007 دادگاهی در آمریکا دولت ایران را به پرداخت 2.7 میلیارد دلار غرامت به خانواده‌های سربازان آمریکایی در لبنان محکوم کرد.
طبق توافق‌نامه الجزایر میان ایران و آمریکا که در جریان گروگان‌گیری پرسنل سفارت آمریکا در تهران امضا شد، شهروندان آمریکایی حق شکایت از دولت ایران به خاطر گروگان‌گیری یا رسیدن آسیب به خود در جریان انقلاب ایران را ندارند.
اما این توافق‌نامه شامل سایر کشورهای جهان نمی‌شود.
مصادره اموال ایران در آمریکا
یک ماه قبل، دولت فدرال آمریکا اعلام کرده بود که به‌دنبال مصادره اموال متعلق به بنیاد علوی و شرکت آسا شامل یک آسمان‌خراش و چندین واحد مسجد و مرکز اسلامی است.
دادستان‌های فدرال آمریکا گفته‌‌ بودند که بنیاد علوی با کمک شرکت آمریکایی «آسا» به‌طور غیرقانونی به یک بانک متعلق به جمهوری اسلامی ایران پول منتقل کرده‌ است.
مراکز آموزش اسلامی نیویورک، مریلند و هوستون متعلق به بنیاد علوی متعلق هستند. مرکز آموزش اسلامی در مریلند در نزدیکی واشنگتن دی.سی، پایتخت ایالات متحده قرار گرفته و با دفتر حفاظت از منابع ایران در واشنگتن ارتباط نزدیک دارد.
بسیاری از مقامات جمهوری‌اسلامی برای سخنرانی در مراکز وابسته به بنیاد علوی در دو دهه گذشته به آمریکا سفر کرده‌اند. حجت‌الاسلام محسن قرائتی، نماینده ولی‌فقیه در نهضت سوادآموزی سال 2007 برای شرکت در برنامه‌های این موسسات به آمریکا سفر کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر