کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۴, سه‌شنبه

«سیاه‌ترین روزهای آزادی مطبوعات»

انجمن دفاع از آزادی‌های مطبوعات در بیانیه‌ای از اعمال فشار روزافزون علیه آزادی بیان و عقیده در مطبوعات ایران و بازداشت و تهدید روزنامه‌نگاران، به شدت اعتراض کرد.
این انجمن، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد اسلامی را «بازوی اجرایی» برای تهدید آزادی مطبوعات معرفی کرده است که به اقداماتی غیرقانونی دست می‌زند.
انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در این باره به اقدامات هفته پیش وزارت ارشاد همزمان با 16 آذر (روز دانشجو) اشاره کرده و توضیح می‌دهد: معاونت مطبوعاتی ارشاد هفته‌ پیش، به چهار روزنامه‌ «تذکر» می‌دهد که چرا اظهارات برخی از عالی‌ترین مقام‌های نظام سیاسی جمهوری اسلامی را تیتر و برجسته کرده‌اند و یا این‌که فعالیت خبرگزاری‌های خارجی را برخلاف استانداردهای جهانی، برای چند روز (در نیمه‌ آذرماه) محدود می‌کند.
این بیانیه در ادامه تاکید کرده است که « آزادی مطبوعات در ایران یکی از سخت‌ترین و سیاه‌ترین روزهای عمر خود را تجربه و سپری می‌کند.»
انجمن همچنین به مواردی از «اعمال فشارها و تهدیدهای گوناگون و هر روزه علیه روزنامه‌نگاران منتقد و مطبوعات مستقل و غیرخودی در ایران، از انتخابات 22خرداد 1388 به این‌سو» اشاره کرده است.
بنابر تاکید انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، فشارها علیه روزنامه‌نگاران در روزهای پس از انتخابات «عمق و شدتی روزافزون یافته» و با حضور شماری از روزنامه‌نگاران در زندان‌ها، آشکارا خودنمایی می‌کند. همچنین عرصه‌ توقیف مطبوعات «هر روز قربانی جدیدی می‌گیرد» که توقیف روزنامه‌های سرمایه و حیات نو به شکل غیرقانونی، از این نمونه است.
این بیانیه همچنین از هیات نظارت بر مطبوعات به‌خاطر «بی‌توجهی به تصریحات و تاکیدات قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» انتقاد و تاکید کرده است که اصول سوم، نهم، بیست‌ و چهارم، و یکصد و شصت ‌و هشت قانون اساسی و تبصره ماده 20 قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب (که رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی را انحصارا در محاکم کیفری استان با حضور هیات منصفه و به‌صورت علنی ممکن دانسته) در ایران نقض شده است.
درحالی‌که به تاکید قانون و به تصریح صاحب‌نظران علم حقوق، توقیف روزنامه‌ها، نوعی مجازات و نیز امری کیفری محسوب می‌شود و نیازمند حکم دادگاه است، اما به باور اعضای انجمن آزادی مطبوعات، «هیات نظارت بر مطبوعات به‌گونه‌ای غیرقانونی به توقیف نشریات غیرخودی همت گماشته، هر روز نشریه‌ای را به تیغ توقیف، بی‌جان می‌سازد و وضع ناگوار آزادی بیان و عقیده را در ایران، اسف‌بارتر می کند.»
این بیانیه همچنین فیلترینگ گسترده علیه سایت‌های «غیرخودی» و منتقد را از دیگر موارد تحدید آزادی مطبوعات عنوان و خاطرنشان کرده است: دستگاه‌های امنیتی بی‌ هیچ پروایی مسئولان پایگاه‌های اطلاع‌رسانی را در داخل ایران به تعطیلی فعالیت‌های خبری خویش، ملزم و مجبور می‌کنند که نمونه‌ای از آن «میزان» پایگاه اطلاع‌رسانی وابسته به نهضت آزادی ایران است که فعالیت خود را این‌گونه متوقف کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر