کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۳, دوشنبه

مجلس به جای دولت اصلاحیه بودجه نوشت

مجلس ایران در اقدامی غیر معمول طرح یک فوریتی اصلاح قانون بودجه را تصویب کرده که بر اساس آن سه هزار و پانصد میلیارد تومان از بودجه عمرانی برداشته می شود و بخش عمده آن به صورت حقوق و مزایا به کارکنان و بازنشستگان در سه ماه باقی مانده سال اختصاص می یابد.

این طرح ابتدا به صورت دو فوریتی از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس ارائه شده بود اما نمایندگان تنها به یک فوریت آن رای دادند ولی اگر دو فوریت آن به تصویب می رسید باید در اولین جلسه کاری مجلس مطرح می شد اما مخالفت برخی نمایندگان باعث شد که دوفوریت آن رای نیاورد.

یک فوریت این طرح در حالی به تصویب مجلس رسید که برخی نمایندگان مخالف این طرح بودند و آن را دخالت در کار دولت می دانستند زیرا به عقیده آنها دخل و خرج کشور در اختیار دولت است و دولت باید برای اصلاح بودجه،لایحه به مجلس بفرستد نه آنکه نمایندگان به جای دولت اصلاحیه تهیه کنند.

احمد توکلی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در مخالفت با این طرح گفت:"این اولین بار است که نمایندگان چنین موضوعی را مطرح می کنند در حالی که خود دولت کسری ها را بهتر می داند و دقیق تر اطلاع دارد که کجا منابع را کم و کجا زیاد کند لذا ضرورت داشت این موضوع توسط دولت و در قالب لایحه ارائه می شد."

علی اصغر یوسف نژاد نماینده ساری نیز به عنوان مخالف این طرح گفت "با توجه به این که دولت خود از نزدیک با مشکلات مواجه است باید این اصلاحیه را در قالب لایحه مطرح کند."

به گفته آقای یوسف نژاد، "اصلاح قانون بودجه ۸۸ از طریق ارائه طرح از سوی مجلس، باعث ایجاد اختلاف میان دولت و مجلس خواهد شد."

برنامه نامشخص دولت
در سه ماه پایانی سال، مجلس با فشار کاری رو به رو خواهد بود زیرا هم لایحه بودجه سال آینده و هم لایحه برنامه پنج ساله پنجم قرار است در این مدت به مجلس ارائه شود. علاو بر آن پیش بینی شده است که دولت نیز لایحه متمم برای کسری بودجه نظیر کسری بودجه واردات بنزین به مجلس ارائه کند.

دولت تاکنون برنامه روشنی از نحوه و زمان ارائه این لوایح ارائه نکرده است و محمد رضا میرتاج الدینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، گفته است که بعد از روشن شدن وضعیت لایحه حذف یارانه ها، دولت ابتدا برنامه پنج ساله پنجم و بعد لایحه بودجه را به مجلس می فرستد.

آقای میرتاج الدینی در باره اشکال مجلس برای ارائه دیرهنگام لایحه بودجه گفت که "وقتی که وضعیت لایحه هدفمند کردن یارانه ها مشخص نیست نمی توان لایحه بودجه را ارائه کرد و این مسئله باید در لایحه بودجه و لایحه برنامه پنجم دیده شود."

وضعیت لایحه هدفمند کردن یارانه ها هنوز روشن نیست و دولت همچنان اصرار دارد که مصوبه مجلس را قبول ندارد و منتظر است تا مجلس در هنگام بررسی ایرادات شورای نگهبان، نظر دولت را برآورده کند.

در حال حاضر اختلاف نظر دولت و مجلس بنیادی است و بحث بر سر ایجاد سازمانی برای هدفمند کردن یارانه هاست و دولت می خواهد صاحب اختیار درآمدهای ناشی از حذف یارانه ها باشد ولی مجلس می گوید دولت باید این درآمدها را در بودجه سالانه بگنجاند تا بتوان بر نحوه هزینه شدن این بودجه نظارت کرد اما دولت مگی گوید که اگر دستش باز نباشد لایحه را پس خواهد گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر